Premier 118ne, czyli indyjski…

Premier 118ne, czyli indyjski klon Fiata 124.
Chyba każdy fan klasycznej motoryzacji wie, że licencja na tytułowy model turyńskiego koncernu była rozdawana na lewo i prawo – można tutaj wymienić np. Ładę 2101-2107, Seata 124 i 1430, KIA 124 albo tureckiego Tofasa Serce. Wszędzie jednak był to samochód co najwyżej klasy średniej, aby z czasem stać się przestarzałym budżetowym kompaktem – wyjątkiem były Indie, gdzie stanowił zasadniczo klasę premium, reklamowano go jako luksusowego sedana.
Aby zrozumieć dlaczego tak było, należy zobaczyć jakie wspomniany Premier 118ne miał towarzystwo, gdy w 1985 roku został oficjalnie zaprezentowany, blisko 20 lat po premierze oryginału. Indie prowadziły do początku lat 90 politykę bliską gospodarce planowej a import samochodów był zakazany. Hindusi byli więc skazani w zasadzie tylko na 2 przestarzałe modele, a były to:
– Hindustan Ambassador produkowany od 1954 do 2014 na licencji brytyjskiego Morrisa Oxforda
– Premier Padmini produkowany w latach 1964-2000 na licencji Fiata 1100D
W 1983 do powyższych dołączyło też malutkie Suzuki Alto produkowane jako Maruti 800 i importowane później także do naszego kraju, które z miejsca stało się hinduskim samochodem ludowym.
Na tle powyższych Seat 124 z silnikiem Nissana(bo tym właśnie był Premier 118ne) jawił się w chwili wejścia do sprzedaży w 1986 jako nowoczesny pojazd najwyższej klasy.
Do zakończenia produkcji w 1998, pomimo legendarnie beznadziejnej jakości wykonania, stanowił bardziej prestiżowe i droższe dopełnienie starszego modelu Padmini, więc roczna sprzedaż w miliardowych Indiach wynosiła przeważnie od 5 do 8 tysięcy egzemplarzy na rynku o wielkości 200-300 tysięcy.
W międzyczasie próbowano go także wcisnąć Czechom, o czym kiedyś pisałem na starym koncie: https://www.wykop.pl/wpis/35488385/w-1992-roku-w-czechoslowacji-rozpoczela-sie-tajemn/
W 1995 sprzedano ich najwięcej w historii – nieco ponad 10 tysięcy, ale wkrótce później konkurencja ze strony nowoczesnych samochodów, jakie zalały Indie po liberalizacji gospodarki zmiotła go z planszy. W 1996 w ramach modernizacji dostał fiatowski silnik diesela, w 1998 Premier próbował jeszcze eksperymentować z montażem Peugeota 309 co nie uchroniło firmy przed bankructwem w 2001.
Łączna sprzedaż Premiera 118ne w Indiach w latach 1986-1999 to zaledwie 86 tysięcy sztuk. Samochody były wtedy dostępne dla bardzo nielicznych, więc model ten jest jedną z legend tamtejszej motoryzacji.
#samochody #motoryzacja #ciekawostki #indie